Pauli Vennervirta "Don't go around saying the world owes you a living. The world owes you nothing, it was here first "- Mark Twain

Fundamentalismin houkutus

Julkaisen Uuden Suomen blogipalvelussa tämän jo vanhemman kirjoitukseni, koska viime päivien tapahtumien johdosta se on edelleen ajankohtainen.  Pienehkön maahanmuuttajanuorten joukon takia vaikuttaa siltä että osa kansasta on kokonaan menettänyt suhteellisuudentajunsa. Lääkkeeksi tämän joukon väkivaltaan tarjotaan rasistisia yleistyksiä.

Keskusteluissa tulee hyvin esille kuinka polarisoituneita käsitykset maahanmuutosta ja rasismista ovat aktiivisten keskustelijoiden joukossa. On usein sanottu että meidän pitää varoa tulemasta siksi hirviöksi mitä vastaan taistelemme. Tämä hirviö on henkilö, joka ei näe omalle ajattelulleen vaihtoehtoja. Hän ei näe maailman värien kirjoa, hän ei näe että erilaisia totuuksia on lukematon määrä. Hän on fundamentalisti.

Maahanmuuttokriittisyys itsessään on jo ristiriitainen käsite.  Se on mielestäni suunnilleen samaa kuin olisi kriittinen luonnonlakeja kohtaan. Kuulostaako painovoimakriittinen jotenkin järkevältä? Järkevää olisi sanoa kritisoivansa maahanmuuttoon liittyvää lainsäädäntöä tai maahanmuuttopolitiikkaa.

Maahanmuuttopolitiikan arvostelu itsessään ei tee ketään natsiksi, se nyt on selvää. Arvosteluahan sekin on jos haluaisi että tänne on helpompi päästä. Jostain syystä tätä ei nykyään katsota maahanmuuttopolitiikan arvosteluksi. Toisin sanoen maahanmuuton supistaminen on keskustelussa saanut maahanmuuttokritiikin aseman, ei maahanmuuton lisääminen. Tässä voi sanoa maahanmuuttokriitikoiden onnistuneen.

Rasismiksi ajattelu muuttuu siinä vaiheessa kun jonkun ihmisryhmän oleskelulle ”meidän maassamme” ei nähdä eri syistä oikeutusta, kun ajatellaan että tähän ihmisryhmään kollektiivisesti liittyy negatiivisia ominaisuuksia, jotka yleistetään koskemaan tämän ryhmän jäseniä yksilöinä.  Tänä päivänä tämä koskee erityisesti muslimeja. Aikaisemmin negatiiviset ominaisuudet yleistettiin koskemaan mustaihoisia, juutalaisia, aasialaisia, milloin ketäkin. Irlantilaiset, italialaiset, kaikki ovat saaneet osansa jossain vaiheessa.

Jokainen vähemmistö voi joutua näiden ennakkoluulojen kohteeksi ja joka kerran argumentaatio on samanlaista. Vähemmistö uhkaa jollain tavoin enemmistön asemaa. Vähemmistö pilaa enemmistön kulttuurin. Vähemmistön miehet raiskaavat enemmistön naisia tai sitten heidän seksuaalisuutensa uhkaa (on uhkaavinaan) enemmistön miesten hegemoniaa.

Monta kertaa tällainen ajattelu on johtanut erilaisiin vainoihin. Lähimpänä Euroopan historiassa ovat Jugoslavian hajoamissodat. Raaka etninen puhdistus kohtasi vuoroon serbejä Kroatiassa, muslimeja Bosniassa, Kosovon albaaneja jne.

Joka kerran kuvio oli sama, vähemmistön jäsenet haluttiin näyttää epäihmisinä, heidän yksilöllisyytensä pyrittiin viemään. Heidät haluttiin näyttää ainoastaan osana jotain vihamielistä kollektiivia. Ei ole väliä miten kukin vähemmistöön kuuluva oli elämänsä elänyt, mikä oli hänen taustansa, mitä yksilö oli todellisuudessa sanonut ja tehnyt. Saman kuopan reunalle kelpasivat kaikki.

Näitä ääniä joilla halutaan viedä romaneilta, muslimeilta, mustaihoisilta jne. yksilön asema ja oikeudet kuuluu myös täällä. Etnistä puhdistusta lääkkeenä esim. Tukholman mellakoihin esittivät eräät maahanmuuttokriittisen genren innokkaat kannattajat. Keinot olivat samat kuin aina, vähemmistön kokoaminen leireille, massakarkotukset, väkivalta. Ei sillä ole väliä että Tukholmassa pahimpia riehujia oli n. 40 ja että maahanmuuttajat kokosivat omia partioitaan yrittäen hillitä tilannetta. Maahanmuuttajia oli niissäkin, jotka yöpyivät kouluissa ja päiväkodeissa suojellakseen niitä tuhopoltoilta.

Fundamentalismi vaanii myös rasismin vastustajia. Meidän jotka haluamme että ihmisiä kohdellaan tasa-arvoisesti täytyy pitää mielessä ettemme saa langeta yksisilmäisyyden houkutukseen.  Laittomuuteen ei saa mennä. Meidän ei pidä tehdä sitä mihin näemme näiden vastapuolella olevien päätyneen, uhkailuun ja häirintään.

Tänä päivänä maahanmuuttokeskustelu on likakaivo, täynnä vihaa, rasismia, uhkauksia ja eri etnisten tai uskonnollisten ryhmien epäinhimillistämistä. Me jotka vastustamme tätä ilmapiirin muutosta, ei langeta samaan sudenkuoppaan. Säilytetään oikeustajumme ja inhimillisyytemme.

 

 

 

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän eirikr kuva
Antti Ukkonen

Maailma on tosiaan täynnä värien kirjoja ja monimutkaisempi kuin mikään kieli pystyy koskaan kuvaamaan.

Mutta arvot eivät ole. Ne ovat binäärisiä. Se, että on arvoja, ei tee kenestäkään fundamentalistia, vaan se, mitä on valmis niiden eteen tekemään.

Eli miten voimakkaita arvot ovat, määrittää fundamentalistisuuden. Ihminen, joka vaihtaa arvonsa helposti, on toki vähiten fundamentalisti, mutta hänen arvonsa eivät ole kovin merkityksellisiä, sillä hän luopuu niistä.

On vaikea sanoa, onko tässä maassa kenelläkään mitään arvoja, koska ne ovat niin halpoja täällä. Niiden pitäminen on lähinnä shoppailua. Vähän kuin vaatteet.

Todelliset arvot selviävät aina kun niiden pitäminen käy haasteelliseksi. Veikkaan, että tästäkin arvopuheesta, mitä nykyään harrastetaan tippuu saman tien puolet pois jos oikein ruuvia kiristetään.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Tuon poliittisesti korrektin rasismintorjunnan ylläpitämisen täytyy ola kovin työlästä.

Esim. ilmeisesti ei ole rasistinen yleistys todeta, että saksalaisten tutkimusten mukaan 10-vuotias turkkilaistaustainen lapsi viettää televisioruudun äärellä keskimäärin 210 minuuttia päivässä, kun samanikäisillä kantasaksalaisilla lapsilla vastaava luku on 130 minuuttia päivässä. Tämä ei ole rasistista siltä kannalta, että se saattaa viitata sosiaaliseen huono-osaisuuteen ja virikkeiden vähyyteen. Toisaalta Suomessa koko etnistä asetelmaa ja tilastointia ehkä pidetään sellaisenaan rasistisena.

Kuitenkin saman kirjan (Buschkowsky 2012, 226) seuraavassa kappaleessa kootaan maahanmuuttajataustaisen rikollisuuden riskitekijät seuraavasti: puuttuva koulutus, omat väkivaltakokemukset,machokulttuurin kasvatustyyli, jatkuva rahanpuute yhdessä uskonnollispohjaisen omaa ylemmyyttä koskevan käsityksen kanssa - "religiöser Selbsterhöhung". Viime mainittu ei ainakaan käy suomalaiselle rasismin torjujalle.

Alan johtava tieteellinen auktoriteetti, maahanmuuttomyönteinen Prof. Pfeiffer on todennut, että musliminuorten keskuudessa vihamielisyys muita kulttuuripiirejä, käyttäytymistapoja ja uskontoja, kuten saksalaisia, homoja tai juutalaisia, kohtaan on kaikista yleisintä. Suomalainen lukee, että tässä nyt leimataan kaikki eikä kohdella ihmisiä yksilöinä. Kyse oli yleisyydestä tai leimallisuudesta.

Nämä havainnot eivät liity maahanmuuttopolitiikkaan juuri mitenkään, kun se alkuperäinen maahanmuuttaja on tullut maahan 1960-luvulla ja maahanmuuttopolitiikka on epäonnistunut 1970-luvun ensimmäisen öljykriisin aikaan.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Oletko ehkä jotenkin turhautunut? Kirjoituksesi vaikuttaa agressiiviselta.

Olet nyt saanut esittää akateemisia lähteitäsi melko vapaasti. Onko sinulla jotain noihin perustuvia ratkaisuja esittää?

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Pahoittelen. Hain vaan sitä rajaa, että mikä on rasistista yleistämistä ja mikä ei ja kuka sen päättää.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Jopa maahanmuuttokriittinen Thilo Zarrazin on sitä mieltä että vierastyöläisinä 60-70 - luvuilla Saksaan tulleet ovat integroituneet hyvin. Saksan talous ei varmasti olisi sitä mitä se tänä päivänä on ilman vierastyöläisiä.

Se virhe mikä Saksassa ehkä tehtiin, oli kuvitelma että vierastyöläiset palaisivat takaisin sinne mistä tulivat. Ei heillä ollut mitään syytä palata, koska heidän elämänsä ja toimeentulonsa oli Saksassa.

Kun olet kerran kiinnostunut yhteiskuntatieteistä, kannattaisi sinun lukea esim. ranskalaisten sosiologien tekemä artikkelisarja mellakoista vuonna 2005. http://riotsfrance.ssrc.org/

Otteita kotimaisesta tutkimusraportista:
"Työpaikan, opiskeluoikeuden tai perhesuhteiden johdosta asuinmaata vaihtavat henkilöt integroituvat uuteen
kotimaahansa yleensä nopeammin ja helpommin kuin henkilöt, joilla saapuessaan ei ole tietoa työstä eikä valmista henkilökohtaista suhdeverkostoa. Jos maahanmuutto kaiken lisäksi tapahtuu laittomin keinoin, maahanmuuttaja päätyy uudessa kotimaassaan alun alkaen yhteiskunnan suojamekanismien ulkopuolelle ja muuttuu helpoksi uhriksi ja hedelmälliseksi rekrytointikohteeksi kaiken tyyppiselle rikollisuudelle (Barbagli 1998; Ethnicity,
Crime, and Immigration 1997; Geissler 2001)."

"Rikollisuuden kannalta merkityksellisiä sosioekonomisia
piirteitä ovat muun muassa toimettomien työikäisen osuus,
yleinen koulutus- ja ammattirakenne sekä keskimääräinen ansiotaso. Rikollisuuden riskitekijät ovat pääosin samankaltaiset uhriksi joutumisen ja rikosten tekemisen suhteen."

"Nuorten maahanmuuttajamiesten keskimääräistä korkeampi rikosalttius on melkeinpä kaikkien kriminologisten rikollisuusselitysten ennustama asiaintila. Maahanmuuttajien aineelliset olot ovat usein kantaväestöä huonommat,
mikä johtaa turhautumiseen ja sitä kautta aggressioon; myös itse muuttaminen merkinnee kriminologisen paineteorian korostamaa rasitelähdettä kaikkine pulmineen. Maahanmuutto irrottaa nuoria miehiä lähtömaan sosiaalisista verkostoista ja yhteisöistä – prosessi, joka sosiaalisen kontrollin
teorian mukaan kohottaa rikosalttiutta. Tulomaassa ennakkoluulot vaikeuttavat maahanmuuttajien pääsyä sellaisten instituutioiden piiriin, joista hohkaa sosiaalista kontrollia yksilöihin. Oppimisteorian näkökulmasta erilaiset kulttuuriset käsitykset ja asenteet voivat selittää ryhmien välisiä keskimääräisiä
tasoeroja rikosalttiudessa. Leimaamisprosessit lienevät erityisen voimakkaita maahanmuuttajien kohdalla muun muassa rasismin vuoksi. Kaikki nämä tekijät vaikuttavat kriminologian teoriakorpuksen perusteella rikosalttiutta kohottavasti." (Optula 2014: Maahanmuuttajat rikosten uhreina ja tekijöinä.)

Työllisyys, koulututus, perhesuhteet. Aineelliset olot, ennakkoluulot, kulttuuri, leimaamisprosessit, rasismi. Nämä ovat niitä avainsanoja. Yksikään syy ei selitä yksinään maahanmuuttajien rikollisuutta. Sen lisäksi ovat vielä mainitsematta maahanmuuttajien itsensä yksilölliset psykologiset erot.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Thilo Sarrazinin näkemykset ovat oikeasti rasistisia, koska hän kannattaa biologista determinismiä ja solvaa kaikkia turkkilaistaustaisia (ei toisteta tässä, olisi varmasti Uuden Suomen sääntöjen ja Suomen lakien vastaista).

Sarrazin on sitä mieltä, että turkkilaisten ja arabien integrointi Saksassa on pääosin epäonnistunut. Sarrazin erotettiin kirjansa ” Deutschland schafft sich ab“ ja lausuntojensa vuoksi Saksan sosiaalidemokraattisesta puolueesta SPD, mutta hän sai myöhemmin oikeusteitse jäsenyytensä takaisin.

Teorioita on paljon, ja ne ovat kaikki jossakin mielessä vääriä, mutta toiset ovat lähempänä totuutta kuin toiset.

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Se on huomattu ja huomio vain vahvistuu, että lisääntyvä maahanmuuttajien määrä lisää katuväkivaltaa (vaikka vain osa heistä tekee rikoksia). Syitä miksi niin käy, on varmasti monia. Fakta kuitenkin on, että niin käy - riippumatta miten hyvin kotoutamme tai millaista syrjäytymisen vastaista toimintaa järjästämme. Edes Ruotsi, monikulttuurin mallimaa, ei ole tuota kehitystä saanut katkaistua.

Meidän täytyy hyväksyä lisääntyvä katuväkivalta hintana kasvavasta monikulttuurisuudesta tai sitten rajoittaa maahanmuuttoa.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Maahanmuuttoahan rajoitetaan nyt jo. Millä kristallipallolla ja millä kriteereillä ajattelit ruveta päättämään, ketkä tulevat ongelmia aiheuttamaan?

Käyttäjän puppek kuva
Tuomas Karhunen

Taloudellisten houkuttimien karsiminen (ts. vastikkeeton sosiaaliturva) tulijoilta (muilta kuin oikeilta pakolaisilta) toimisi tehokkaasti ja olisi värisokea ratkaisu. Tähän taas edellytys olisi, että oleskelulupien jaossa olisi paljon tiukempi kuri.

pekka numminen

"...vähemmistön jäsenet haluttiin näyttää epäihmisinä, heidän yksilöllisyytensä pyrittiin viemään. Heidät haluttiin näyttää ainoastaan osana jotain vihamielistä kollektiivia. Ei ole väliä miten kukin vähemmistöön kuuluva oli elämänsä elänyt, mikä oli hänen taustansa, mitä yksilö oli todellisuudessa sanonut ja tehnyt. Saman kuopan reunalle kelpasivat kaikki."

Arvoisa Vannevirta, mitenköhän sinä kirjoittaisit jos meillä olisi muutamia kymmeniä, pääosin (95%) kantasuomalaisista valkoisista muodostuvia nuorisojoukkoja, jotka törkeän väkivaltaisesti pahoinpitelisivät vuosittain useita kymmeniä maahanmuuttajataustaisia lapsia ja nuoria?

"Maahanmuuttokriittisyys itsessään on jo ristiriitainen käsite."

No kerro mikä kuvaa mielestäsi ihmistä joka 1) ei vastusta maahanmuuttoa sinänsä. 2) Haluaa valikoida tai pisteyttää maahanmuuttajia, jotta tänne muuttavat eivät heikennä huoltosuhdetta, vaan työllistyvät ja sopeutuvat Suomen yhteiskuntaan suunnileen kantaväen työllistymisen ja sopeutumisen suhteessa?

"Pienehkön maahanmuuttajanuorten joukon takia vaikuttaa siltä että osa kansasta on kokonaan menettänyt suhteellisuudentajunsa."

Olet itsekin kirjoittanut mm. YHDEN ulkomaalaistaustaisen tytön tönäisemisestä ratikasta (vai junasta?), yleistäen tämän koskemaan meitä kaikkia. Ja vastaavia yhden tapauksen yleistämisiä sinulla on muitakin.

Toisekseen "te", usein kuvattu "vihervasemmisto" (mm. Vihreä lanka käyttää tätä termiä: "vihervasemmisto nousussa")...

Olette mm. ollut järjestämässä Päivi Lipposen toimesta mielenosoitusta "meidän" rasistisuuttamme vastaan, kun YKSI pitseria poltettiin ja KOLME ihmistä kuoli. Mielenosoitus kuivui kokoon kun syylliseksi osoittautuivat ulkomaalaistaustaiset omistajat ja kuolleet olivatkin "vain" kantasuomalaisia.

Ulkomaalaistaustaisten bussikuskien pahoinpitelyjä (muutama tapaus) olette myös mainostaneet "meidän" kauhistuttavana rasimin ilmenemänämme. Ja kun yksi ulkomaalaistaustainen hakattiin työkyvyttömäksi meinasitte taas järjestää mielenosoituksen "meidän" rasistisuutemme takia. Tämäkin kuivui kokoon, kun tämä "ulkomaalaistaustainen" bussikuski oli virolaistaustainen ja valkoinen ja pahoinpitelijät olivat enemmän ulkomaalaistaustaisia.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Tulipas huikea lista asioita, jotka eivät minuun tai kirjoitukseen oikeastaan liity. Ensimmäinen ja viimeinen varoitus. Toisaalta, koska kokemukseni sinusta ovat pääsääntöisesti negatiivisia noudatan vain maahanmuuttokriitikkojen neuvoa ja laitan osaltasi rajan kiinni. Ihminenhän muodostaa mielipiteensä kokemusten perusteella, eikö niin? Koita pärjätä siellä omalla puolellasi.

Heippa.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

Esimerkiksi Berliinissä ylipormestari Klaus Wowereitin (SPD) ja homolesbojärjestö LSVB:n järjestämä ”Liebe verdient Respekt” –julistekampanja 2009 (Rakkaus ansaitsee kunnioitusta) ei varmastikaan lopeta/lopettanut ongelmia, mutta se ja Wowereitin puheet ovat esimerkki syihin puuttuvien ratkaisujen suunnasta.

Kampanjassa käytettiin kolmea kuvaa, joissa yhdessä suutelee heteropari, yhdessä lesbopari ja yhdessä homopari. Julisteita (pdf) ja kuvia (jpg) saa ladata täältä: Plakat Kuss-hetero herunterladen (pdf, 546.56K); Plakat Kuss-lesbisch herunterladen (pdf, 549.01K); Plakat Kuss-schwul herunterladen (pdf, 573.61K)

http://berlin.lsvd.de/downloads/plakate-liebe-verd...

Teksti on kirjoitettu saksan lisäksi myös turkiksi ja arabiaksi mutta ei muilla kielillä. Julisteiden levittäminen painottui erityisesti maahanmuuttaja- ja muslimivaltaisille alueille. LSVB:n lehden mukaan tarkoituksena oli nimenomaan kohdentaa kampanjaa turkkilais- ja arabitaustaisille asukkaille. Siegessäule kirjoitti

”Schwerpunkte der Kampagne sind soziale Brennpunkte wie Neukölln und Moabit. Die Plakate richten sich durch die arabische und türkische Übersetzung des Mottos ausdrücklich auch an Berliner und Berlinerinnen mit türkischem oder arabischem Migrationshintergrund.”

http://www.siegessaeule.de/artikel-archiv/berlin/l...

Avauspuheessaan Wowereit sanoi, että jotkut uskonnot ovat suvaitsemattomia homoja kohtaan ja että se ei kyllä käy, jos kouluissa uskonnon varjolla opetetaan pitämään seksuaalivähemmistöjä alempiarvoisina ja syntisinä. Erillisten uskontojen opetuksen sijasta kouluissa pitäisi olla kaikille yhteistä etiikan opetusta, jossa opetetaan yhteiskunnan kaikille yhteisiä perusarvoja ja perusoikeuksia. Wowereitin puheet eivät välttämättä aina enää näy youtubessa:

http://www.youtube.com/watch?v=szMfxnhzZlQ

Klaus Wowereit: "Manche Religionen sind intolerant gegen Homosexuelle!"

http://www.youtube.com/watch?v=eiBpPtVce4o

Tästä voidaan päätellä, että toimia pitäisi suunnata kohdennetusti todettuihin ongelmaryhmiin, kouluissa pitäisi opettaa kaikille yhteisiä perusoikeuksia (Suomessa erityisesti Perustuslain 2 luku Perusoikeudet 6 § ja 7 § eikä aina höpöttää jostakin syrjäytymisestä tai päihteistä) ja mahdollisille ghettoutuuneille alueille on mentävä siihen, osoitettava läsnäoloa ja palautettava kulttuurinen monimuotoisuus.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Sopeutuminen edellyttää dialogia ja tuo esittämäsi kampanja on esimerkki sellaisesta. Mutta meillä on sellaiset tahot kaapanneet "maahanmuuttokeskustelun" jotka eivät tue samaa dialogia maan sisällä siis jotka itse myös ovat homovastaisia. Ja sukupuoliessentialismin kannattajia aivan kuten uskontojen taantumuksellisimmat ja fundamentalistisimmat laidat.
Ihmettelen samaa kuin Pauli Vennervirta ensimmäisen kommenttisi kohdalla. Sinä tunnut pikkuisen hyökkäävän suviksia kohtaan mutta argumentein jotka eivät oikein kohtaa "tusinasuvista". Ilmaan jää vaan leijumaan tunne että olet vihainen ja kysymys siitä miksi et käy samaa keskustelua lukuisten homovastaisten nuivien kanssa.
Tämän tapaisia kommentteja kyllä näkee. http://suburbian.puheenvuoro.uusisuomi.fi/177668-k... Minä koen sen brutalisoivan tavan millä homous siinä esitetään myös homovastaiseksi ja seksuaalikielteiseksi.

Käyttäjän PauliVennervirta kuva
Pauli Vennervirta

Olen noista toimenpiteistä joista tuossa kerroit samaa mieltä eli hyviä toimenpiteitä sinänsä.

"Suomessa erityisesti Perustuslain 2 luku Perusoikeudet 6 § ja 7 § eikä aina höpöttää jostakin syrjäytymisestä tai päihteistä"

On kyllä ihan tutkimustuloksia esim. päihteiden ja syrjäytymisen suhteesta väkivaltarikollisuuteen. Kuten olen sanonut, syitä on monia ja vaaditaan usein näiden yhteisvaikutusta jotta yksilö vaipuu rikollisuuteen.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen

Muuten vastaavaan kampanjaan Suomessa pitäisi laittaa teksti ainakin venäjäksi.

Käyttäjän ilarikiema kuva
Ilari Kiema

No mutta. Eikös tuollainen venäjänkielinen teksti olisi rasistista yleistämistä, joka leima kaikki venäjäläiset tai venäjänkieliset.

Käyttäjän suburbian kuva
Sini Lappalainen Vastaus kommenttiin #15

Putinistit ovat homovastaisia, myös suomenkieliset putinistit.

Toimituksen poiminnat